Fida secondhand -kirpputoriketju meni internettiin

Posted by Lanka Creative on Sep 18, 2019 9:38:16 AM

asiakastarina_Fida-1

Fida secondhand -kirpputoriketjulla on vahva markkina-asema pääkaupunkiseudulla. Kilpailu käytetyn tavaran myymisestä on viime vuosina kiristynyt, kun erilaiset sähköiset myyntikanavat ovat vallanneet markkinoita. Fidan liiketoiminta perustui ja perustuu edelleen kivijalkamyymälöihin ja aitoihin asiakaskohtaamisiin, ja samaa hyvää asiakaskokemusta halutiin viedä myös digitaalisiin kanaviin digitaalisen markkinoinnin keinoin sekä kanta-asiakasohjelmaa kehittämällä.

Strategiana kasvattaa osaamista järjestön sisällä

Digitaalisen markkinoinnin kehitysprojektissa määrittelimme Fidan kanssa pääasialliset kohderyhmät, joille markkinointia kohdennettiin, ja sitä myötä valikoituivat kanavat. Paikallisten myymälöiden ja ketjun yhteismarkkinoinnissa Facebookissa hyödynnettiin sijaintisivu-toimintoa, jonka avulla mainonnan kohdentamista saatiin automatisoitua ja sisältömarkkinointia sopivassa määrin keskitettyä.

− Määrittelyjen taustalla oli tärkeää haastattelutietoa siitä, millaisia asiakkaamme todellisuudessa ovat. Näin saimme mainontaan selkeän fokuksen, kertoo Fida secondhandin markkinointipäällikkö Maija Granlund.

Mittasimme markkinointia esimerkiksi määritellyn kohderyhmän kokonaiskattavuudella, ja mainoskanavien sisäisten tehokkuusmittarien avulla.

Fida sai Langasta pitkäaikaisen mentorointikumppanin, minkä ansiosta digikoneen toiminnan ymmärrys on matkan varrella kasvanut järjestön sisällä.

− Näillä opeilla meidän on mahdollista jatkaa tekemistä itsenäisesti. Langan rooli sparraajana on ollut erittäin tärkeä ja varmasti jatkossakin tulemme tekemään jotain yhdessä, Granlund summaa.

 

Konversiopisteitä ja prosessien hiomista

Fidan kanta-asiakasohjelman digitalisointi on tätä kirjoittaessa uudistusprosessissa, jonka eräänlaisena alkupisteenä voi pitää sitä, että verkkosivuille tarvittiin selkeä konversiopiste, johon kävijöitä voidaan johdatella. Kun aiemmin kanta-asiakkaaksi liityttiin myymälöissä paperilomakkeella, loimme ensimmäisessä vaiheessa prosessin, jolla liittymisen voi halutessaan tehdä verkkosivuilla, ja noutaa kortin haluamastaan myymälästä.

− Samalla säästettiin henkilötyötunteja tärkeämpiin tehtäviin, kun paperilomakkeiden järjestelmään viemiseen ei enää kulunut lähellekään yhtä paljon aikaa, Granlund iloitsee.

Sähköinen kanta-asiakaslomake on täytetty kolmessa vuodessa yli 12 000 kertaa.

 

Sisältömarkkinointi

Fida secondhandin verkkosivuille haluttiin tuoda ajankohtaista, houkuttelevaa ja hakukoneoptimoitua sisältöä, joka ilahduttaa kävijöitä ja antaa syitä suunnata kirppiskierrokselle. Lanka suunnitteli ja toteutti ajankohtaisia sisältöjä ja helppoja tee-se-itse -vinkkejä, joista tuli erinomainen sisäänheittokeino sivustolle.

Myös kanta-asiakasviestintää lähdettiin viemään sisältöpainotteisempaan suuntaan: tarjousten ja kampanjoiden ohessa kanta-asiakasviesteihin tuotiin kirppisharrastajaa palvelevaa sisältöä, kuten vinkkejä arvotavaran tunnistamiseen kirpparilta, tai vaatekaapin siivouksen niksejä.

Topics: Sisältömarkkinointi, mentorointi, digitaalinen markkinointi