Kiinnostavan brändin ja yritysimagon rakentamisella on pitkäkestoisia ja yllättäviäkin hyötyjä - näin miljoonien tuntema urheilusankari teki kesän oivaltavimman markkinointitempun

Posted by Antti Halonen on 11.9.2019 14:32

Kesä on Englannissa kriketin aikaa. Englannin ja Australian väliset The Ashes -krikettimaaottelut ovat yksi seuratuimpia urheilutapahtumia maailmassa. Laji on Englannissa ja Australiassa lähes kansallispelin asemassa ja miljoonien silmäparien seuraamat ottelut ovat otollinen tilaisuus myös mainostajille saada tuotteitaan kuluttajien tietoisuuteen.

Tänä vuonna koettiin poikkeuksellisen jännittäviä hetkiä, kun Englanti oli ratkaisevilla hetkillä tappiolla ja toinen joukkueen lyöjistä Jack Leach joutui lyöntivuorojensa välillä pyyhkimään silmälasejaan toistuvasti kuivaksi. Yksi palo olisi ratkaissut ottelun Australian eduksi. Yhteenkään virheeseen ei ollut varaa.

Piinaavien hetkien ja läheltäpiti-tilanteiden jälkeen Englannin Ben Stokes onnistui lopulta lyömään tarvittavat juoksut ja Englanti sai käännettyä ottelun täpärästi voitokseen. Stokesista tuli välittömästi kansallissankari.

Monet lehdet puhuivat Englannin kaikkien aikojen hienoimmasta voitosta, mikä on lähes 140-vuotisen tapahtuman ollessa kyseessä paljon sanottu.

Voitonhuuman ollessa kovimmillaan ratkaisevat pisteet tehnyt Stokes kirjoitti Twitteriin lyhyen twiitin: “Jack Leach……..@Specsavers do your self a favour and give him free glasses for life @jackleach1991”, eli vapaasti suomennettuna “Specsavers, tehkää itsellenne palvelus ja antakaa Jack Leachille ilmaiset silmälasit hänen loppuiäkseen”.

Specsavers on tunnettu silmälasien valmistaja, joka vastasi pian Stokesin twiittiin: “We can confirm we will offer Jack Leach free glasses for life”, eli “Vahvistamme, että tarjoamme Jack Leachille ilmaiset silmälasit hänen loppuiäkseen”.

Screenshot_2019-09-06 Specsavers UK on Twitter We can confirm we will offer Jack Leach free glasses for life https t co 7rf[...]

Stokesin ja Specsaversin twiittejä luettiin ja jaettiin satojatuhansia kertoja.

Mitä jos Kulta-Mörkö olisi tehnyt samoin?

Kesän silmälasitempaus voisi vertautua Suomessa siihen, että MM-leijonien sankari Marko Anttila olisi kevään kultahuuman keskellä pyytänyt jotakin kirjakauppaa lähettämään ilmaisia kirjoja lukuharrastuksestaan tunnetuksi tulleelle maalivahdille Kevin Lankiselle.

Seurauksena kirjakauppa olisi todennäköisesti saanut rutkasti lisänäkyvyyttä ja ehkäpä asiakkaitakin.

Stokesin ja Anttilan kaltaiset urheilusankarit ovat luonnollisesti erittäin seurattuja henkilöitä ja siten arvokkaita yhteistyökumppaneita yrityksille.

Stokesin twiitti nosti välittömästi esimerkiksi Specsaversistä tehtyjen google-hakujen määrää merkittävästi. Humoristinen hyvän mielen tempaus paransi yrityksen mielikuvaa kuluttajien silmissä, varsinkin kun se vaikutti olevan niin spontaani ja rento.

Lahjat eivät tule ilmaiseksi - taustalla pitkäkestoinen ja strateginen brändin rakennus

Ei ole kuitenkaan sattumaa, että Stokes päätti twiitata juuri Specsaversistä.
Specsavers on rakentanut pitkään ja taitavasti huumoriin, rentouteen ja yllättävyyteen perustuvaa brändi-imagoa.

Suomessakin tunnetaan brändin slogan “olisit käynyt Specsaversissa”, mikä toistuu yrityksen hauskoissa mainosfilmeissä. Yritys on myös sponsoroinut krikettiä ja muuta urheilua oivaltavilla mainoskampanjoillaan.

Specsavers ei siis todennäköisesti ollut maksanut Ben Stokesille tämän twiitistä, vaan kaupallisesti orientoituneena ja oman markkina-arvonsa tunnistavana urheilijana hän rakensi omaa henkilöbrändiään.

Pitkäkestoisella brändinrakentamisellaan Specsavers oli saavuttanut aseman, joka teki siitä houkuttelevan kohteen Stokesin kaltaiselle miljoonien kuluttajien tuntemalle urheilijalle.

SYTTYIKÖ LAMPPU?

OTA YHTEYTTÄ

Keskustelu