Markkinointi vuonna 2019 - näitä tuulia kannattaa seurata

Posted by Jaakko Koivula on 7.1.2019 16:24

Vuoden vaihtumiseen liittyviä perinteitä ovat esimerkiksi ilotulitteiden ampuminen, tinan valaminen ja trendien ennustaminen. Langassa meillä seurasimme melkoista myllerrystä markkinoilla ja markkinoinnin maantieteessä vuonna 2018 ja otimme myös osamme roiskeista. Aloitamme siis vuoden 2019 haistelemalla uusia tuulia ja koittaen ennustaa tulevan vuoden trendejä. Kukin Langan tiimistä on valinnut omalta sektoriltaan jonkin muutoksen, jota seurata vuonna 2019.

Petri Rajamäki - hallituksen puheenjohtaja

≤Henkilökohtaisuus asiakassuhteissa on samaan aikaan nouseva trendi että kuuma peruna. Viime vuonna voimaan astunut Euroopan tietosuoja-asetus on herättänyt asiakkaat miettimään henkilötietojaan: sitä miten heitä seurataan ja miten heille asioita markkinoidaan. Asiakkaat kaipaavat henkilökohtaista palvelua, mutta ovat tarkempia siitä, mihin luovuttavat tietojaan käytettäväksi. Tämä koskee sekä yrityksiä että yksityisiä henkilöitä.

Tästä huolimatta digitaalisilta palveluilta odotetaan yhä enemmän henkilökohtaisuutta. Jos verkkokauppa suosittelee minulle toistuvasti sukkahousuja, usko koko verkkokaupan osaamiseen romuttuu. Paitsi teknisesti, myös sisällöntuottajana on yhä helpompi päätyä spammilistalle. Sisällön on oltava ehdottoman relevanttia ja kohdennettua kanavariippumattomasti. Tietosuojan kaipuun ja henkilökohtaisen palvelun vaatimuksen välissä taiteileminen on vuoden 2019 suuria kysymyksiä.

Hannele Riihiniemi - visuaalinen suunnittelija

Tänä vuonna ollaan rohkeita! Värit ovat kirkkaita ja voimakkaita, typografia isoa, lihavoitua ja minimalistista, layoutit epäsymmetrisiä. Turhat rajaavat kehykset jäävät pois ja valkoista tilaa käytetään korostamaan kirkkaita värejä ja kuvituksia. Design-elementit menevät toistensa päälle, rikkovat perinteistä gridi-ajattelua ja 3d-efektit luovat syvyyttä suunnitteluun.

Liikkuvaa kuvaa näkyy koko ajan enemmän: videoita nettisivuilla, logoista tulee animoituja, puhelimen sovelluksiin tulee lisää (mikro)interaktiivisuutta. Ikoneissa ollaan siirtymässä enemmän kuvitettuun tyyliin ja pois äärimmäisestä yksinkertaisuudesta. Kuvituksia näkyy enemmän myös brändäyksessä ja niissä suositaan aaltomaista ja orgaanista muotoa. Elämänmakuissa valokuvissa halutaan korostaa luonnollisuutta ja persoonallisuutta ja pysytään poissa keinotekoisista valmiskuvista.

Pantonen vuoden väri on Living Coral, persikkaisen punainen lämmin sävy.

Hanna Hokkanen - markkinointisuunnittelija

Timanttinen käyttökokemus läpi koko putken korostuu, kun entistä useampi käyttäjä kohtaa yrityksesi mobiilissa. Tuliko chatbotista uudelleen sama automaattiviesti: "vastaamme kysymykseesi mahdollisimman pian"? Tai jäitkö epävarmaksi siitä, lähtikö lähettämäsi yhteydenottolomake. Pienet, toistuvat virheet ärsyttävät asiakkaan yli sen kynnyksen, että he siirtyvät seuraavaan firmaan.

Tämän vuoden markkinoinnin uuden vuoden lupaus voisi olla, että tehdään mieluummin yksinkertaisempaa ja toimivaa, kuin otetaan jokainen hilavitkutin käyttöön ensimmäisten joukossa. Jos tavoitteena on yksinkertaisesti saada asiakas soittamaan ja kertomaan, mitä hän yritykseltäsi tahtoo, kannattaa keskittyä siihen, että kaikki reitit ohjaavat puhelinnumeron äärelle.

Jaakko Koivula - osakas

Tekoäly on jatkuvan hypetyksen kohde, mutta todellisia onnistuneita tekoälyhankkeita on Suomessa äärimmäisen harvassa. Chat-botit ja asiakaspalvelijarobotit kuitenkin etenevät jatkuvasti ja yritykset panostavat niihin tuotekehityksessään selvästi. Vähintään tukiäly alkaa pian olla sillä tasolla, että sillä pystytään tehostamaan tekemistä merkittävästi. Asiakaspalvelijalle haetaan oikeat tiedot eteen tai tarjotaan asiakkaalle vastaus välittömästi, ennen kuin ihminen on edes nähnyt kysymystä.

Teko-/tukiälyn suuret haasteet ovat tällä hetkellä luovuuden puolella: mitä ovat ne todelliset ongelmat, joita pystymme tämän hetken teknisillä välineillä ratkaisemaan? Mitä ovat ne merkittävät lisäarvot, joita pystyisimme tavoittelemaan tukemalla tekemistä tekoälyllä? Vuoden 2019 kysymys on, kohtaako ylätason tekoälyinnostus käytännön liiketoimintatavoitteet ja mitä siitä syntyy.

Palaamme asiaan vuoden lopussa ja katsotaan, miten näkemyksien kanssa kävi.

SYTTYIKÖ LAMPPU?

OTA YHTEYTTÄ

Keskustelu